Hírek : Forma-1 2007: Apa, kezdődik (1.rész) |
Forma-1 2007: Apa, kezdődik (1.rész)
2007.03.14. 13:06
Tizenegy csapat huszonkét pilótája pénteken megkezdi a versenyfutást a megszerezhető két világbajnoki címért Melbourne-ben, a Forma-1 történetében immáron 58. alkalommal. Összeállításunkban a szezonrajt előtti legfontosabb tudnivalókat gyűjtöttük össze.
Több hónapos felkészülés és közel 170.000 tesztkilométer megtétele után a mezőny pénteken, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésen végre nekivág a 2007-es világbajnoki sorozatnak. Az Albert Parkban Fernando Alonso személyében a címvédő, és az egyetlen aktív világbajnok is ott lesz a rajtnál. Három versenyző, Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen és Adrian Sutil pályafutása első F1-es startjára készül, de Robert Kubica és Anthony Davidson sem túl járatos, mindketten első teljes évadjuknak vágnak neki az idei esztendőben. Alexander Wurz személyében köszönthetünk egy nagy visszatérőt, de ugyanakkor egy nagy hiányzója is lesz az idei évadnyitónak. Mint az jól ismert, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher 16 szezon után tavaly elköszönt a száguldó cirkusztól, máig vitatott méretű űrt hagyva maga mögött.
Röviden talán így lehetne összefoglalni az idei első futam előtt a történteket, de akkor még nem szóltunk a legfontosabb szabálymódosításokról, vagy éppen az elmúlt hónapokban lejátszódó pilótakeringőről, de konkrétan arról sem, hogy a csapatok milyen előjelekkel várják a szezont. Az alábbiakban mindezt pótoljuk!
Szabályváltozások - 2007
Ahogy az lenni szokott, az idei évben is változtak a szabályok. Az egyik legdrasztikusabb változáson a motorokra vonatkozó regulák estek át, ugyanis a csapatoknak a 2006-os szezonzáró Brazil Nagydíj után le kellett adniuk egy olyan erőforrást a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA), amellyel az idei évben, illetve a rá következő három esztendőben versenyezni szeretnének. A FIA csak olyan motort fogadott el a résztvevőktől, amely a 2006-os szezon során az előírtaknak megfelelően már két teljes versenytávot teljesített. A csapatoknak azonban december 15-ig lehetőségük volt arra, megfogalmazzák, mely elemeken szeretnének változtatni március 1-ig, mikor végleges formájában leadják erőforrásaikat. Az irányító testület a motorfejlesztések befagyasztásával a költséges drasztikus csökkenését szeretné elérni a következő négy évben. A költségek csökkentése mellett a biztonsági szint emelése is cél volt, így az idei évtől 19 000-re szabályozták az egységek maximális fordulatszámát. Bár a korlátozás kétségkívül összehozhatja a mezőnyt, több versenyző is arra panaszkodott, hogy ezzel sokkal nehezebbé válhat az előzés a 2007-es idényben.
Gumitéren is komoly változások voltak az elmúlt hónapokban. A Michelin tavalyi kiválásával az idei évtől a Bridgestone egyedüli beszállítóként látja el a teljes mezőnyt termékeivel, ami miatt egyesek úgy gondolják, hogy a régebb óta a japánokkal dolgozó istállók, köztük a Ferrari is, valamelyest előnyben lesznek a többiekkel szemben. A FIA azonban cáfolta mindezt, ugyanis megerősítette, a Bridgestone teljesen új keverékeket készített az idei évre, pontosabb négyféle specifikációt, melyek közül minden egyes versenyen kétfélét bocsát a csapatok rendelkezésére. Az új sportszabályzat értelmében viszont mindkét specifikációból legalább egy garnitúrát fel kell használniuk a csapatoknak a versenyen - kivéve, ha esnik az eső -, és ezt még maguk a nézők is ellenőrizhetik, ugyanis a lágyabb keverékű gumik pereme jól látható módon meg lesz jelölve, mellyel az idei évben teljesen nyílttá válik a stratégia. A csapatok maximálisan 14 garnitúra száraz, öt garnitúra esős, és négy garnitúra extrém esős abroncsot használhatnak fel egy adott versenyhétvégén.
Bár technikai területen történt még egy-két kisebb változás - mint a kormányon helyet kapó pályaállapot-jelző ledsor, illetve néhány a biztonságért felelős szenzor megjelenése - javarészt a sportszabályzat változott.
Talán a legszembetűnőbb az, hogy a versenyhétvégék időbeosztása megváltozott. Pénteken az eddigi két, egyenként egyórás tréning helyett, két másfél órás edzést rendeznek meg, ahol a csapatok a tavalyi évvel ellentétben három helyett csak két autóval körözhetnek, ám azokba a versenyzők rovására, tesztpilótákat is ültethetnek. A megszorítás annyi: a délelőtti és délutáni edzésre is előre kell nevezni a versenyzőket, tehát egy adott tréningen csak két versenyző körözhet egy csapaton belül. Mivel a tavalyi évben a pénteki edzéseken szinte csak a harmadik autóval futó tartalékversenyzők köröztek, hogy a versenyzők megkíméljék a két versenyhétvégére kalibrált motorjaikat, a szövetség az idei évben lehetővé teszi a csapatok számára, hogy pénteken edzésmotort használjanak, ám azoknak is meg kell egyezniük a már leadott specifikációval. A szövetség ezzel azt szeretné elérni, hogy a pénteki tréningek is mozgalmasak legyenek, senki ne spóroljon az autójával. A versenymotort tehát csak a szombat délelőtti edzést megelőzően kell az autókba építeni, és ennek az egységnek kell kibírnia két versenyhétvégét, azaz az idei évtől már csak négy napot.
Ugyan sok kritika érte a tavalyi évben bevezetett új időmérő szisztémát, a szövetség nem bolygatta, vagy egyszerűen már nem merte bolygatni a kvalifikáció menetét 2007-ben. A versenyen azonban lesz némi változás, ugyanis átdolgozták a biztonsági autóra vonatkozó regulákat.
Mivel a tavalyi esztendőben többen is panaszkodtak arra, hogy jogtalan hátrányba kerülnek a biztonsági autó beküldése miatt, az irányító testület átdolgozta az ilyen esetekben életbe lépő szabályokat. Az idei évtől a biztonsági autó pályára küldésekor egészen addig zárva lesz a boxutca (vagyis nem lehet tankolni), míg a teljes mezőny fel nem sorakozott a vezető autó mögött. Aki a biztonsági autó kiküldésének pillanatában tankoláson és kerékcserén volt, az természetesen befejezheti a műveletsorozatot, ám azok, akik mégis tankolásra adják a fejüket - mert mondjuk nem tehetnek mást, és ha nem cselekednek, kiszárad a tankjuk - 10 másodperces büntetést kapnak. A szövetség ezzel azt a tumultust szeretné elkerülni, mely a biztonsági autós fázisban jellemezte a boxutcát.
Az elmúlt években egyre égetőbbé vált az a kérdés, vajon miként lehetne megoldani, hogy a lekörözött versenyzők ne ékelődjenek be a pozíciókért harcolók közé a biztonsági autó mögött. Bár több megoldás is felmerült az elmúlt hónapokban, a szövetség végül úgy határozott, mikor a versenybíróság biztonságosnak ítéli meg, akkor jelzést adhat a lekörözött versenyzőknek, hogy álljanak ki a pozíciókért harcolók közül, és megelőzve a biztonsági autót, egymás közti pozíciójukat megtartva tegyenek meg egy kört és álljanak be a sor végére, még mielőtt a biztonsági autó el nem engedi a mezőnyt. Az idei évtől tehát a biztonsági autó már nem szól olyan nagymértékben bele a verseny alakulásába, noha a riválisok közti különbségek egyértelműen elvesznek.
Annak köszönhetően, hogy eddig nem volt egységes rendszer arra vonatkozóan, miként lehet büntetni azokat, akik feltartják, vagy akadályozzák vetélytársaikat az időmérő edzésen, a szövetség ezen a területen is változtatott. Az idei évtől a versenybírák bármikor hátrébb rangsorolhatják a bűnöst a rajtrácson, függően a helyzet komolyságától. Fellebbezésnek helye nincsen.
Most pedig nézzük, mit várhatunk az egyes csapatoktól...
|