A csalds ve utn megjuls?
Schumi 2007.02.24. 13:39
Sir Frank Williams
A kilencvenes vekben mg vezet Forma-1-es istll volt, amely 31 esztends trtnete sorn sszesen 16 vilgbajnoki cmet szerzett. De a 2006-os egyike volt a csapat legrosszabb szezonjnak… Az istll mindssze 11 vilgbajnoki pontot kapart ssze, s a 11 csapat versengsben a 8. helyen vgzett. A Forma1- egyik legkarizmatikusabb egynisge, Sir Frank Williams azonban biztos benne, hogy innen mr csak felfel vezet a tlen megjult istll tja.
Mark Webber, aki az elmlt kt szezont a Williams istll els szm piltjaknt tlttte, s tlen tszerzdtt a Red Bull csapathoz, bcszul azt nyilatkozta: A Williams lecsszsa visszafordthatatlan, az istll egy lefel hz rvnybe kerlt. A 31 ves ausztrl pilta arrl panaszkodott, hogy amikor a Williamshez igazolt, azt hitte, megkttte lete szerzdst, s az istlltl is vonul majd vissza, ehelyett az ott tlttt kt szezon csaknem tnkrevgta karrierjt. Webber szerint a menthetetlen grove-i istll az idn mr csak a Toyota B csapatnak szmt.
Hogy igaz lesz-e, van-e Webbernek, azt az elttnk ll, mrcius 18-n rajtol szezon hivatott eldnteni. Mindenesetre az angol istll 2007-es modelljnek az Oxford melletti fhadiszllson, a grove-i gyrban tartott bemutatjn mrskelten optimista volt a hangulat. A csapatalapt Sir Frank Williams elismerte: „Sajnos nem krdses, hogy 2006 nem volt ppen a legjobb vnk. De feldobott annak a ltvnya, ahogyan az egsz csapat sszekapta magt, s kettztt ervel dolgozott a tl folyamn. Igazbl az szmt, hogy az ember hogyan viseli a megprbltatsokat, hogy milyen reakcit vlt ki belle a szerencstlensg. Most, hogy az j szezont teljesen j szponzorral kezdjk, az AT&T informcis s telekommunikcis cggel egyttmkdve, s j tmogatnk van a nemzetkzi PC-piac vezet vllalata, a Lenovo kpben, valamint j motorszllt partnerrel, az ers gyri htteret jelent Toyotval szerzdtnk, nagyobb lehetsgek is nyltak elttnk.”
Az jdonsgok sort Sir Frank Williams folytathatta volna a tesztpiltai rangbl ellptetett Alexander Wurzzal, aki a tvozott Mark Webber autjt veszi t. Mg a msik pilta marad – Nico Rosberg a msodik idnyt kezdi a Williams istllnl -, a tesztpiltk is jak: a pnteki edzsnapokon a japn Kazuki Nakajima, a teszteken az indiai Narain Karthikeyan gyjti a kilomtereket.
Sir Frank Williams rgi harcostrsa, az istll trsalaptja, Patrick Head is visszatrt a csapathoz, hogy jra egykori aktivitsval segtse a mrnkk munkjt. „Azt hiszem, a kiltsaink alapjn optimistk lehetnk, elrelphetnk a szrny szezon utn. A kvlllk szmra lthatatlan, nagyon apr dolgok sszessge jelenti a klnbsget a rossz aut s a j aut kztt. Remlem, hogy mi ezttal a j irnyba indulunk el.”
A 2007-re ptett, FW29 tpusjel Williams-Toyota modell fejlesztsnl az elsdleges szempont a megbzhatsg volt – amelynek hinytl a tavalyi szezon sorn a legtbbet szenvedtek. A kocsi slyt is cskkentenik kellett, drasztikusan talaktottk a hts rszt, megemeltk a magassgt, s jval lejjebb vittk a slypontjt. „Az FW29 dizjnfilozfijt a megbzhatsgra val trekvs vezrelte. AZ oldalkocsik vezetlt alvgtuk, lekerektettk, ennek nyomn kiss talaktottuk a htrendszert is. A Cosworth motorjt felvlt Toyota V8-as motornak nagyobb helyet biztostottunk, akrcsak a kipufogrendszernek. A karosszria fels rsznek magasabb s keskenyebb kialaktsa az aerodinamikai hatsfok terletn hoz elrelpst. De a piltals mgtti nagy>> kmny <<segti a htrendszer eredmnyessgt is, melyre fknt az els hrom, vrhatan forr futamon lesz klnsen szksg” – mondta az FW29 jdonsgairl Sam Michael technikai igazgat.
|