Tizedekrt hajtanak a piltk
nso.hu 2007.02.10. 11:53
A Formula–1-es Toyota-istll megmutatta, milyen egy tesztelsi nap Jerezben.
Jerez de la Frontera Spanyolorszg dli cscskben, Sevilla s Gibraltr kztt fekszik, repltere nem sokkal nagyobb a budarsinl. Ritkn llomsozik ott kettnl tbb nagy utasszllt, leginkbb stareplshez hasznlatos kisgpek pihennek rajta. No meg a Formula–1-es tesztidszak alatt nhny magngp, amellyel a tehetsebb piltk rkeznek a vilgbajnoki futamnak legutbb 1997-ben otthont ad ringre.
Akkor minden idk egyik legnagyobb botrnya `trtnt itt, a vb zr versenyn Michael Schumacher Jacques Villeneuve-vel tkztt, s kiesett. A kanadai lett a vilgbajnok, Schumit pedig a sportszertlen manver miatt utlag kizrtk a sorozatbl. A plyt nem ezrt, hanem a djtadn trtntek miatt trltk a versenynaptrakbl, a rendezk ugyanis nem gy osztottk a trfekat, ahogy azt elre meghatroztk.
Reggeltl estig rttk a krket
Ha versenyezni nem is, tesztelni mg visszajr ide a Formula–1-es mezny, hiszen tlen is tkletes idjrsi krlmnyek vrjk a ltogatkat. Az ember februr elejn is egy szl plban stlgathat, az istllk pedig a holt szezon kells kzepn is akadlyok nlkl gyakorolhatnak. A plya egy kbnyaszer vlgyben fekszik, a nyomvonalt a krltte emelked dombok hatrozzk meg, azok tvben hzdik az aszfaltcsk. Br a vzmossok mentn klnleges kvezet tallhat, akik idejrnak, nem a termszeti kincseket kutatjk, hanem azt, hogyan lehetne tizedeket faragni a kridbl.
Jerez msik kt spanyol plyval, a nla egyarnt szakabbra fekv valenciaival s barcelonaival felvltva fogadja ilyenkor az j autikat prblgat, finomt csapatokat. A krzs dleltt kilenc rtl dlutn tig folyamatosan tart, kisebb sznetet csak akkor tartanak, ha valaki mszaki hiba vagy baleset miatt nem tud visszamenni a boxba, s gy kell beszlltani. Jerezben a vb-n indul 11 istllbl nyolc volt jelen, a hrom „kiscsapat”, a Super Aguri, a Spyker s a Toro Rosso hinyt azonban nem bntk a tbbiek, hiszen az bortkolhat, hogy a rszvtelk tbb knyszerpihent okozott volna. Minden csapat sajt terv szerint dolgozik, minden napra elre meghatrozzk, hogy a felkszls melyik munkafzist kell elvgezni. Az j aut elksztse utn minden egyes autt fel kell kszteni a hossz munkra, az gynevezett „shakedown” alatt ellenrzik, hogy megfelelen mkdnek-e az eszkzk a ngykerekn. Erre valamennyi istll minden egyes j gpnek megszletse utn szksg van.
Minden munkafzis kulcsfontossg
A kvetkez lpst mr tbb irnyba tehetik meg a csapatok: az aerodinamikai elemek belltsai mellett a megfelel egyensly biztostst prblgatjk, a gumikat tesztelik, a motorok llkpessgt s lettartamt vizsgljk. Mindezt res s teletankolt autval is elvgzik, hogy az egyik utols nagy feladat, a versenyszimulci alatt lehetsg szerint mr ne rje ket meglepets.
sszetett feladatok, amelyek elvgzse folyamn a piltknak is szokniuk kell az j gpet. Az istllk nem mindig a versenyzikre bzzk a gyakorlst, szmos esetben a tesztpilta vagy a tesztpiltk kapjk meg ezt a feladatot. A Toyota mindhrom piltjt elvitte Jerezbe, s elosztotta kzttk a feladatot. Kedden Ralf Schumacher s Franck Montagny tesztpilta, szerdn Schumacher s Jarno Trulli, cstrtkn Trulli s Montagny kormnyozta a TF107-est. Az autjt janur kzepn bemutat csapat msodszor gyakorolhatott az j gppel, miutn a mlt hten Valenciban felksztettk. Szerdn, amikor a csapat vendgeknt egy napot eltltttnk Jerezben, a kt versenyz rtta a krket. Schumacher s Trulli lthatan nem a nap leggyorsabb kridejre trt, a gyerekcipben jr TF107-es – a msodik pldnya csupn erre a htre kszlt el – alapbelltsait prblgatta.
Idben derljn ki, ha valami gond van
A kt ngykerekn aerodinamikai s felfggesztsi belltsokat prblgattak, emellett az aut elektronikus rendszert teszteltk, benne rengeteg rajtgyakorlattal. A munka nagy rszt dleltt vgezte el a csapat, dlutn Ralf Schumacher autjt javtani kellett egy lells miatt. „A szezon ezen rsze nem sokban klnbzik a tbbi idnytl – llaptotta meg Ralf Schumacher. – Naprl napra rzkelhet a fejlds, de fogy az id, kzeledik az idnynyit, s mg mindig rengeteg munka van htra.”
Trullinl szinte minden elkpzelhet tnet eljtt az elektronikus rendszerben. Ezeket villmgyorsan orvosolta a csapat, de az olasz gy nem tudott folyamatos munkt vgezni, s csak a Hondnl prbatesztelst vgz Marco Andrettit elzte meg.
„Br nem gy alakultak a dolgok, ahogy terveztk, sszessgben sokat voltunk kint a plyn – mondta Jarno Trulli, aki a paddockban nem is elssorban a teljestmnyvel keltett nagy feltnst, hanem csaldjval, hiszen az olasz elzrkzik attl, hogy a versenyekre magval cipelje gyerekeit, de a nagydjhtvgnl jval csendesebb tesztelsen megjelent felesge, Barbara a kt aprsggal, a msfl ves Enzval s a hrom hnapos Marcval. – A fontos alkatrszek megbzhatnak tnnek, s sok informcit gyjtttnk a kvetkez tesztelsre.”
Az olasz rk optimista, mint mondja, addig j, amg a problmk a tesztelseken jelentkeznek, s nem az Ausztrl Nagydj fl tvjnl kell szembeslni velk. A munka cstrtkn esben fejezdtt be, htftl szerdig Barcelonban folytatjk az istllk a felkszlst.
|