Fernando Alonso interj
Schumi 2007.02.08. 16:39
Alonso nyilatkozik.
Hogy mekkora Forma-1-es pilta Fernando Alonso? Errl valsznleg mindent elmond az, hogy az elmlt kt szezonban Michael Schumachert legyzve lett vilgbajnok. Nyert technikai flnyben lev Renault-val, s nyert akkor is, amikor a Ferrari mr nyilvnvalan eltte jrt. De taln vlaszt ad a felett krdsre az is, hogy a 25 ves spanyol Schumi visszavonulsa utn nem maradt a Renault-nl. Mert kockztatni, s a biztos mlt helyett a bizonytalan jv irnyba elindulni. Hogy ennyire biztos nmagban, vagy abban, hogy a McLarent is kpes lesz a cscsra prgetni, miknt a Renault-val tette? Erre az elttnk ll szezon adhat feleletet. A szezon, amely Fernando szerint minden eddiginl nyltabb s izgalmasabb lesz. S amely vlaszol az els sorban ll felvetsre is – mert zsinrban nyert hrom vilgbajnoki cmmel Alonso tlp a fels kasztba. Lauda, Piquet, Senna osztlyba.
A Renault-val az elmlt kt vben vilgbajnoki cmet nyertl. Mi inspirlt a csapatvltsra?
Fernando Alonso: Egyrszt az, ha j csapathoz msz, sok jdonsgot, sokkal tbb lehetsget knl, s mindenekeltt extra motivcit ad. Minden teljesen j, szinte ellrl kell kezdenem a tanulsi folyamatot, s ez klnleges kihvst, inspircit jelent. Msrszt azt a tapasztalatot, amit az elmlt t-hat vben szereztem, t tudom adni egy eddig teljesen ms metdussal dolgoz kzegnek, s azt hiszem, ennek a kt tapasztalatnak a kombincijbl ers egysg szlethet, s nagyszer egyttmkds a kvetkez nhny vben.
Mit reztl a McLaren-Mercedes ajnlatban olyannak, amit mshol nem kaphattl meg volna?
Fernando Alonso: A professzionalizmus s a technolgia terletn ez az istll grte nekem a legnagyobb tmogatst a jvre nzve. Hiszek abban, hogy j csapathoz jttem, hogy versenykpes autm lesz a jvben; nem lttam jobb opcit a Mclarennl.
Mennyit jelent neked, hogy az j istlld a hazdban mutatta be a 2007-es szezonra tervezett autjt?
Fernando Alonso: El sem tudom mondani, milyen sokat. Hihetetlen tmogatst kaptam a spanyol emberektl, s az, hogy az j csapatom j projektje a hazmbl, Valencibl indul, egszen klnleges elismerst jelent nekem. Az egsz bemutat alatt olyan rzsek kertettek a hatalmukba, amilyeneket eddig mg nem tapasztaltam. Bzom benne, hogy ez a fantasztikus szezon kezdete lesz.
A Valencia utcin futott bemutat sorn vezetted els alkalommal a McLaren autjt?
Fernando Alonso: Decemberben, Jerezben egyszer mr teszteltem a McLaren autjt, gyhogy a Cuidad de las Artes y de la Ciencias krl tett kr a msodik alkalom volt. Most jelentem meg elszr a nagykznsg eltt az j csapatom szneiben, s ezt otthon, a sajt szurkolim szeme lttra, tlk karnyjtsnyira tehettem. Hogy 150 ezren lesznek rnk kvncsiak, azt sohasem hittem volna.
A leleplezs utn mindenki eljult az j Mp4-22-es klsejtl. Neked hogyan tetszik?
Fernando Alonso: Fantasztikus. Magtl rtetd, hogy a szmunkra azrt fontosabb, miknt nz ki bell, milyen teljestmnyre kpes, mennyire megbzhat, de klsre ktsg kvl a legszebb aut, amit valaha vezettem.
s milyen volt az j autval megtett els tesztkr a valenciai Ricardo Tormo plyn?
Fernando Alonso: Nagyon stresszes. risi volt az elvrs, aminek egyrszt meg kellett felelnem, msrszt magam is fel akartam mrni, hol tart az aut a fejlesztsben.
s hol tart?
Fernando Alonso: Mg rengeteg munka vr rnk, az biztos. Van mg szk kt hnapunk, s a februrban beptett fejlesztsekkel taln szz szzalkos felkszltsggel llhatunk majd rajthoz Ausztrliban. De nagyon nehz lesz. A FIA hivatalos tesztnapjain majd sszemrhetjk magunkat a kzvetlen rivlisokkal, a Ferrarival, a Renault-val s a Hondval. Ugyanazon a plyn, ugyanazon a napon, vlheten azonos zemanyag mennyisggel futott krk esetn megtudhatunk valamit arrl, pontosan hogyan is llunk. De addig csak az MP4-21-es modellhez tudok viszonytani, amit Jerezben vezettem decemberben. AZ MP4-22 mintha annak a btyja lenne. rezhet a fejleszts minden terleten, jobb a motor, jobb a karosszria, jobban mkdnek rajta a Bridgestone gumik, de a vezethetsg azonos. Remlem, a teljestmny is javul lassan. sszessgben nem tl nagy a klnbsg az elz vi authoz viszonytva, de nagyon bzom benne, hogy az eredmnyek tern az lesz.
Ha mr a Bridgestone gumikat emltetted, tavaly mindenki gy vlte, a futamok kimenetelt dnten befolysolta, hogy melyik gumiszllt, mennyire tallta el a plynak, az idjrsnak leginkbb megfelel kerekek kivlasztst. Az idn kizrlagos szllt lesz a Bridgestone. Ez hogyan befolysolja az erviszonyokat?
Fernando Alonso: Termszetesen azoknak a csapatoknak, melyek tavaly a Michelin partnerei voltak, idbe kerl, mg adaptljk a Bridgestone menettulajdonsgait, hozz alaktjk a felfggesztst, az aerodinamikt. Taln ez a kthnapnyi tesztid nem is lesz elg, s nem lesznk szz szzalkban kszek a szezon rajtjra. Az azonban, hogy pldul a Ferrari ht-nyolc ve dolgozik a Bridgestonenal, s a felfggesztse tkletesen illeszkedik a japn cg, gyrtotta gumikhoz, risi elny lehet. Mivel a 2007-re gyrtott Bridgestone Potenza karakterisztikja sok ponton megegyezik a cg tavalyi gumijval.
Ezek utn mi lehet a McLaren clja a 2007-es szezonra?
Fernando Alonso: Megnyerni a vilgbajnoksgot – ez lehet az egyetlen vlasz erre a krdsre! A vilgbajnoki szezon hossz, ms clom nem is lehet. Miutn elnyertem az elmlt kt szezon vilgbajnoki cmt, s ilyen profi istllval dolgozom, azt gondolni, hogy nem fogok nyerni, risi hiba lenne. Nem rkezhetek gy 2007 els nagydjra, hogy abban remnykedem, a dobogn vgzek vagy pontot, szerezzek. A legjobbnak kell lennem! Az volt az oka, hogy a McLaren csapathoz jttem, hogy egyforma cljaink voltak 2007-re. Mind meg akarjuk nyerni a vilgbajnoksgot, s hiszek benne, hogy a konstruktrk cmhez is hozz tudom segteni az istllt.
Az j hajviseleted is az j imzs rsze?
Fernando Alonso: Ez az n dntsem volt, semmi kze az j imzshoz. Egszen konkrten az elmlt szezon vgn akartam lenyratni, de nagyon babons vagyok, ezrt gy dntttem, eltolom a 2007-es szezon startjig.
s ha az idn is megnyernd a cmet, s sikerlne a triplzs, megnyiratkoznl akr kopaszra is?
Fernando Alonso: Meg. Minden hezitls nlkl.
Mi a vlemnyed az j csapattrsadrl, Lewis Hamiltonrl?
Fernando Alonso: Lewis nagyon fiatal, nagyon tehetsges s nagyon elhivatott. Ha 22 vesen lehetsget kapsz r, hogy egy olyan topcsapat autjt vezesd, mint a McLaren-Mercedes, rengeteg energit s szenvedlyt fektetsz a munkdba, mert csak gy lehetsz a csapatod hasznra. Ha Lewis minden energijt a csapat szolglatba lltja, akkor, azt hiszem, nagyon ers egysget alkothatunk. n sok tapasztalatot adhatok t arrl a nhny vrl, amit a cscsra jutsrt folytatott kzdelemben szereztem, Lewis szmtalan j tletet, friss ltsmdot hozhat, s gy a maximumra prgethetjk egymst, mert mindketten a legjobbat akarjuk kihozni magunkbl.
Mekkora szerepe volt honfitrsadnak s bartodnak, a tesztpilta Pedro de la Rosnak abban, hogy a McLarenhez jttl?
Fernando Alonso: Pedro mr vek ta prbl meggyzni, hogy jjjek a csapathoz, mert t annyira lenygztk a krlmnyek, a ltestmny, a szervezettsg, a filozfia. Pedro szerepe dnt fontossg a csapaton bell, az tapasztalatain, a tesztek sorn szerzett adatain mlik a fejleszts – klnsen most, mivel mindkt pilta j, rtkeldik fel a munkja. Nekem klnsen fontos az segtsge ezen tl is, hiszen mr mindenkit ismer a csapatnl, gy eligazthat engem, ha valamit nem tudnk.
Tnyleg, mennyire sikerlt mr beilleszkedned a csapatba?
Fernando Alonso: Mg csak most kezdtk a kzs munkt, de ami a legfontosabb, rzem mindenkin az elhivatottsgot, a szenvedlyt. Egyenesen beszl mindenki a motivltsgrl, s arrl, hogy a bajnoksg megnyersre koncentrlunk.
Voltl az istll kzpontjban, az angliai Wokingban fekv McLaren Technology Centre gyregysgben is?
Fernando Alonso: Decemberben tettem egy nagyobb stt az zem terletn, amikor az lsprbt is megtartottuk. Meg akartam ismerkedni a mrnkkkel, akikkel ezutn egytt dolgozunk, s valban lenygztt a felszereltsg, a technolgiai szint s a high tech nagysgrendje.
Kzvetlen rivlisod, Kimi Raikknen t v utn tvozott a McLarentl. Nemrg gy fogalmazott, hogy j csapatnl, a Ferrarinl sokkal kvetlenebb, bartsgosabb a hangulat, s a McLaren szerinte tl rideg kzeg. Mi a vlemnyed errl?
Fernando Alonso: Semmi meglep nincs abban, amit Kimi mondott. Nem llhatott ki Maranellban azzal az olasz jsgok el, hogy azt mondja, a Ferrari rosszabb. Megtehette volna?
Az j istlldtl lltlag kprzatos cges autt kaptl – igaz ez?
Fernando Alonso: Kettt is! Az egyiket mindennapi hasznlatra, hogy az oxfordi otthonombl mindenhova furikzzak. Ez egy 80 ezer dollr rtk Mercedes-Benz CLS. A msik, amely a nagydjhtvgken ll rendelkezsemre, egy Mercedes-Benz McLaren SLR 722. Ez szintn a wokingi gyregysgben kszl, csakgy, mint a Forma1-es versenyautm. Kzel 650 lers, s 337 kilomteres rnknti cscssebessgre kpes. Az ra 600 ezer dollr krl mozog, szerintem egyszeren a vilg legszebb szemlyautja…
Az idny eltt mit zensz a szurkolidnak?
Fernando Alonso: Hogy lvezzk! Azt hiszem, nagyon rdekes szezon eltt llunk, sok pilta vltott csapatot, tbb tehetsges jonc jelent meg a sznen, szmos szably vltozott, s mindannyian a Bridgestone Potenza gumin megynk. Michael Schumacher visszavonult, nincs topfavorit, senki sem tudja, ki milyen ers lehet. Senki sem kpes megjsolni, hogy mi lesz, meglepets vr a szurkolkra. Lehet ennl izgalmasabb?
|