Hrek : Forma-1 2007: Apa, kezddik (1.rsz) |
Forma-1 2007: Apa, kezddik (1.rsz)
2007.03.14. 13:06
Tizenegy csapat huszonkt piltja pnteken megkezdi a versenyfutst a megszerezhet kt vilgbajnoki cmrt Melbourne-ben, a Forma-1 trtnetben immron 58. alkalommal. sszelltsunkban a szezonrajt eltti legfontosabb tudnivalkat gyjtttk ssze.
Tbb hnapos felkszls s kzel 170.000 tesztkilomter megttele utn a mezny pnteken, az Ausztrl Nagydj els szabadedzsen vgre nekivg a 2007-es vilgbajnoki sorozatnak. Az Albert Parkban Fernando Alonso szemlyben a cmvd, s az egyetlen aktv vilgbajnok is ott lesz a rajtnl. Hrom versenyz, Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen s Adrian Sutil plyafutsa els F1-es startjra kszl, de Robert Kubica s Anthony Davidson sem tl jratos, mindketten els teljes vadjuknak vgnak neki az idei esztendben. Alexander Wurz szemlyben ksznthetnk egy nagy visszatrt, de ugyanakkor egy nagy hinyzja is lesz az idei vadnyitnak. Mint az jl ismert, a htszeres vilgbajnok Michael Schumacher 16 szezon utn tavaly elksznt a szguld cirkusztl, mig vitatott mret rt hagyva maga mgtt.
Rviden taln gy lehetne sszefoglalni az idei els futam eltt a trtnteket, de akkor mg nem szltunk a legfontosabb szablymdostsokrl, vagy ppen az elmlt hnapokban lejtszd piltakeringrl, de konkrtan arrl sem, hogy a csapatok milyen eljelekkel vrjk a szezont. Az albbiakban mindezt ptoljuk!
Szablyvltozsok - 2007
Ahogy az lenni szokott, az idei vben is vltoztak a szablyok. Az egyik legdrasztikusabb vltozson a motorokra vonatkoz regulk estek t, ugyanis a csapatoknak a 2006-os szezonzr Brazil Nagydj utn le kellett adniuk egy olyan erforrst a Nemzetkzi Automobil Szvetsgnek (FIA), amellyel az idei vben, illetve a r kvetkez hrom esztendben versenyezni szeretnnek. A FIA csak olyan motort fogadott el a rsztvevktl, amely a 2006-os szezon sorn az elrtaknak megfelelen mr kt teljes versenytvot teljestett. A csapatoknak azonban december 15-ig lehetsgk volt arra, megfogalmazzk, mely elemeken szeretnnek vltoztatni mrcius 1-ig, mikor vgleges formjban leadjk erforrsaikat. Az irnyt testlet a motorfejlesztsek befagyasztsval a kltsges drasztikus cskkenst szeretn elrni a kvetkez ngy vben. A kltsgek cskkentse mellett a biztonsgi szint emelse is cl volt, gy az idei vtl 19 000-re szablyoztk az egysgek maximlis fordulatszmt. Br a korltozs ktsgkvl sszehozhatja a meznyt, tbb versenyz is arra panaszkodott, hogy ezzel sokkal nehezebb vlhat az elzs a 2007-es idnyben.
Gumitren is komoly vltozsok voltak az elmlt hnapokban. A Michelin tavalyi kivlsval az idei vtl a Bridgestone egyedli beszlltknt ltja el a teljes meznyt termkeivel, ami miatt egyesek gy gondoljk, hogy a rgebb ta a japnokkal dolgoz istllk, kztk a Ferrari is, valamelyest elnyben lesznek a tbbiekkel szemben. A FIA azonban cfolta mindezt, ugyanis megerstette, a Bridgestone teljesen j keverkeket ksztett az idei vre, pontosabb ngyfle specifikcit, melyek kzl minden egyes versenyen ktflt bocst a csapatok rendelkezsre. Az j sportszablyzat rtelmben viszont mindkt specifikcibl legalbb egy garnitrt fel kell hasznlniuk a csapatoknak a versenyen - kivve, ha esnik az es -, s ezt mg maguk a nzk is ellenrizhetik, ugyanis a lgyabb keverk gumik pereme jl lthat mdon meg lesz jellve, mellyel az idei vben teljesen nyltt vlik a stratgia. A csapatok maximlisan 14 garnitra szraz, t garnitra ess, s ngy garnitra extrm ess abroncsot hasznlhatnak fel egy adott versenyhtvgn.
Br technikai terleten trtnt mg egy-kt kisebb vltozs - mint a kormnyon helyet kap plyallapot-jelz ledsor, illetve nhny a biztonsgrt felels szenzor megjelense - javarszt a sportszablyzat vltozott.
Taln a legszembetnbb az, hogy a versenyhtvgk idbeosztsa megvltozott. Pnteken az eddigi kt, egyenknt egyrs trning helyett, kt msfl rs edzst rendeznek meg, ahol a csapatok a tavalyi vvel ellenttben hrom helyett csak kt autval krzhetnek, m azokba a versenyzk rovsra, tesztpiltkat is ltethetnek. A megszorts annyi: a dleltti s dlutni edzsre is elre kell nevezni a versenyzket, teht egy adott trningen csak kt versenyz krzhet egy csapaton bell. Mivel a tavalyi vben a pnteki edzseken szinte csak a harmadik autval fut tartalkversenyzk krztek, hogy a versenyzk megkmljk a kt versenyhtvgre kalibrlt motorjaikat, a szvetsg az idei vben lehetv teszi a csapatok szmra, hogy pnteken edzsmotort hasznljanak, m azoknak is meg kell egyeznik a mr leadott specifikcival. A szvetsg ezzel azt szeretn elrni, hogy a pnteki trningek is mozgalmasak legyenek, senki ne sproljon az autjval. A versenymotort teht csak a szombat dleltti edzst megelzen kell az autkba pteni, s ennek az egysgnek kell kibrnia kt versenyhtvgt, azaz az idei vtl mr csak ngy napot.
Ugyan sok kritika rte a tavalyi vben bevezetett j idmr szisztmt, a szvetsg nem bolygatta, vagy egyszeren mr nem merte bolygatni a kvalifikci menett 2007-ben. A versenyen azonban lesz nmi vltozs, ugyanis tdolgoztk a biztonsgi autra vonatkoz regulkat.
Mivel a tavalyi esztendben tbben is panaszkodtak arra, hogy jogtalan htrnyba kerlnek a biztonsgi aut bekldse miatt, az irnyt testlet tdolgozta az ilyen esetekben letbe lp szablyokat. Az idei vtl a biztonsgi aut plyra kldsekor egszen addig zrva lesz a boxutca (vagyis nem lehet tankolni), mg a teljes mezny fel nem sorakozott a vezet aut mgtt. Aki a biztonsgi aut kikldsnek pillanatban tankolson s kerkcsern volt, az termszetesen befejezheti a mveletsorozatot, m azok, akik mgis tankolsra adjk a fejket - mert mondjuk nem tehetnek mst, s ha nem cselekednek, kiszrad a tankjuk - 10 msodperces bntetst kapnak. A szvetsg ezzel azt a tumultust szeretn elkerlni, mely a biztonsgi auts fzisban jellemezte a boxutct.
Az elmlt vekben egyre getbb vlt az a krds, vajon miknt lehetne megoldani, hogy a lekrztt versenyzk ne keldjenek be a pozcikrt harcolk kz a biztonsgi aut mgtt. Br tbb megolds is felmerlt az elmlt hnapokban, a szvetsg vgl gy hatrozott, mikor a versenybrsg biztonsgosnak tli meg, akkor jelzst adhat a lekrztt versenyzknek, hogy lljanak ki a pozcikrt harcolk kzl, s megelzve a biztonsgi autt, egyms kzti pozcijukat megtartva tegyenek meg egy krt s lljanak be a sor vgre, mg mieltt a biztonsgi aut el nem engedi a meznyt. Az idei vtl teht a biztonsgi aut mr nem szl olyan nagymrtkben bele a verseny alakulsba, noha a rivlisok kzti klnbsgek egyrtelmen elvesznek.
Annak ksznheten, hogy eddig nem volt egysges rendszer arra vonatkozan, miknt lehet bntetni azokat, akik feltartjk, vagy akadlyozzk vetlytrsaikat az idmr edzsen, a szvetsg ezen a terleten is vltoztatott. Az idei vtl a versenybrk brmikor htrbb rangsorolhatjk a bnst a rajtrcson, fggen a helyzet komolysgtl. Fellebbezsnek helye nincsen.
Most pedig nzzk, mit vrhatunk az egyes csapatoktl...
|