A csalódás éve után megújulás?
Schumi 2007.02.24. 13:39
Sir Frank Williams
A kilencvenes években még vezető Forma-1-es istálló volt, amely 31 esztendős története során összesen 16 világbajnoki címet szerzett. De a 2006-os egyike volt a csapat legrosszabb szezonjának… Az istálló mindössze 11 világbajnoki pontot kapart össze, s a 11 csapat versengésében a 8. helyen végzett. A Forma1- egyik legkarizmatikusabb egyénisége, Sir Frank Williams azonban biztos benne, hogy innen már csak felfelé vezet a télen megújult istálló útja.
Mark Webber, aki az elmúlt két szezont a Williams istálló első számú pilótájaként töltötte, s télen átszerződött a Red Bull csapathoz, búcsúzóul azt nyilatkozta: A Williams lecsúszása visszafordíthatatlan, az istálló egy lefelé húzó örvénybe került. A 31 éves ausztrál pilóta arról panaszkodott, hogy amikor a Williamshez igazolt, azt hitte, megkötötte élete szerződését, s az istállótól is vonul majd vissza, ehelyett az ott töltött két szezon csaknem tönkrevágta karrierjét. Webber szerint a menthetetlen grove-i istálló az idén már csak a Toyota B csapatának számít.
Hogy igaz lesz-e, van-e Webbernek, azt az előttünk álló, március 18-án rajtoló szezon hivatott eldönteni. Mindenesetre az angol istálló 2007-es modelljének az Oxford melletti főhadiszálláson, a grove-i gyárban tartott bemutatóján mérsékelten optimista volt a hangulat. A csapatalapító Sir Frank Williams elismerte: „Sajnos nem kérdéses, hogy 2006 nem volt éppen a legjobb évünk. De feldobott annak a látványa, ahogyan az egész csapat összekapta magát, és kettőzött erővel dolgozott a tél folyamán. Igazából az számít, hogy az ember hogyan viseli a megpróbáltatásokat, hogy milyen reakciót vált ki belőle a szerencsétlenség. Most, hogy az új szezont teljesen új szponzorral kezdjük, az AT&T információs és telekommunikációs céggel együttműködve, s új támogatónk van a nemzetközi PC-piac vezető vállalata, a Lenovo képében, valamint új motorszállító partnerrel, az erős gyári hátteret jelentő Toyotával szerződtünk, nagyobb lehetőségek is nyíltak előttünk.”
Az újdonságok sorát Sir Frank Williams folytathatta volna a tesztpilótai rangból előléptetett Alexander Wurzzal, aki a távozott Mark Webber autóját veszi át. Míg a másik pilóta marad – Nico Rosberg a második idényét kezdi a Williams istállónál -, a tesztpilóták is újak: a pénteki edzésnapokon a japán Kazuki Nakajima, a teszteken az indiai Narain Karthikeyan gyűjti a kilométereket.
Sir Frank Williams régi harcostársa, az istálló társalapítója, Patrick Head is visszatért a csapathoz, hogy újra egykori aktivitásával segítse a mérnökök munkáját. „Azt hiszem, a kilátásaink alapján optimisták lehetünk, előreléphetünk a szörnyű szezon után. A kívülállók számára láthatatlan, nagyon apró dolgok összessége jelenti a különbséget a rossz autó és a jó autó között. Remélem, hogy mi ezúttal a jó irányba indulunk el.”
A 2007-re épített, FW29 típusjelű Williams-Toyota modell fejlesztésénél az elsődleges szempont a megbízhatóság volt – amelynek hiányától a tavalyi szezon során a legtöbbet szenvedtek. A kocsi súlyát is csökkenteniük kellett, drasztikusan átalakították a hátsó részét, megemelték a magasságát, és jóval lejjebb vitték a súlypontját. „Az FW29 dizájnfilozófiáját a megbízhatóságra való törekvés vezérelte. AZ oldalkocsik vezetőélét alávágtuk, lekerekítettük, ennek nyomán kissé átalakítottuk a hűtőrendszert is. A Cosworth motorját felváltó Toyota V8-as motornak nagyobb helyet biztosítottunk, akárcsak a kipufogórendszernek. A karosszéria felső részének magasabb és keskenyebb kialakítása az aerodinamikai hatásfok területén hoz előrelépést. De a pilótaülés mögötti nagy>> kémény <<segíti a hűtőrendszer eredményességét is, melyre főként az első három, várhatóan forró futamon lesz különösen szükség” – mondta az FW29 újdonságairól Sam Michael technikai igazgató.
|